Gmina Piaski w partnerstwie FUNDACJA WSPÓŁPRACY I ROZWOJU INCEPTUM realizuje projekty

"ROZWÓJ PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO NA TERENIE GMINY  PIASKI" oraz "ŚWIETLICE ŚRODOWISKOWE W GMINIE PIASKI"

Bystrzejowice.pdf

1. Rozgrzewka całego ciała do muzyki:
Rozgrzewamy nasze ciało zaczynając od stóp, kończąc na głowie; - krążenia prawą stopą w prawą i lewą stronę- tak, jakbyśmy chcieli zrobić dziurę w podłodze; powtórzenie tego samego na lewej stopie; - dziecko staje na na szerokość bioder, kręci kolanami do środka i na zewnątrz; - dziecko zostaje we wcześniejszej pozycji, kładzie ręce biodrach i wykonuje krążenia biodrami raz w jedną, raz w drugą stronę; - ręce wzdłuż tułowia, dziecko podnosi ramiona w górę i opuszcza do neutralnej pozycji; - dziecko ściąga łopatki do tyłu i przechodzi do neutralnej pozycji; - dziecko wyciąga ręce w górę i trzęsie nimi (tzw. „wkręcanie żarówek), następnie robi to samo opuszczając ręce na dół i na boki. Możemy szybko zmieniać polecenia, gdzie mają być ręce, tak aby pobudzić koncentracje a zarazem refleks; - krążenia głową- głowa w dół i w górę; głowa w prawo i w lewo; głowa przechylona do prawego i lewego ramienia; Każde z przedstawionych ćwiczeń należy powtórzyć kilka razy.
 
2. Marsz w miejscu z elementami układu choreograficznego:
(Propozycja podkładu muzycznego:https://www.youtube.com/watch?v=pRpeEdMmmQ0) Uwagi: Ćwiczenie należy wykonywać w rytmie muzyki, dziecko powinno zapamiętać układ wyżej wymienionych ruchów. - 8 razy marsz w miejscu; - 4 kroki w prawo; - 4 kroki w przód; - 4 kroki w tył; -4 razy marsz w miejscu; - 4 razy klaśnięcie; - 4 razy marsz; - 4 razy w lewo; - 4 razy w przód; - 4 razy w tył; - obrót na prawej nodze za prawym ramieniem; - obrót za lewym ramieniem; - 4 razy klaśnięcie; - 4 razy marsz w miejscu; - 4 kroki do przodu; - 2 razy wyskok; - 4 kroki do tyłu; - 2 razy wyskok.
 
3. Taniec z balonem
A) dziecko samodzielnie Dziecko trzyma balon w różny sposób – np. samymi palcami, między kolanami, pod pachą, pod brodą, na ramieniu ściskając go głową i podczas wybranego utworu muzycznego tańczy improwizując tak, by balon nie spadł na podłogę; B) z partnerem Dziecko wraz z rodzicem lub innym domownikiem tańczy trzymając w różnym miejscu balon między sobą a partnerem, np. czołem, brzuchem, klatką piersiową, kolanami. Należy tańczyć tak by balon nie spadł na podłogę;
 
4. Brazylijska samba
Podkład muzyczny:https://www.youtube.com/watch?v=48XcJ621b7E) Dzieci do podkładu muzycznego robią ustalony układ choreograficzny pod dany wers piosenki. Stara się zapamiętać wszystkie kroki układu choreograficznego. Brazylijska dżungla, tropikalny gąszcz – ręce tworzą płynie Amazonka a w niej wielki wąż. Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara. Tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para. Ref.: Tańczmy sambę wszyscy razem w kole, brazylijską sambę tańczy całe przedszkole. Brazylijska dżungla, tropikalny las. Brazylijska samba niech rozgrzewa nas. Tańczy kondor z anakondą, prosi ara jaguara. Tylko lama tańczy sama, z kuguarem zła to para.
 
5. Rzuty papierowymi kulami do celu
Dzieci robią kulę z gazety i na środku pokoju ustawiają garnek lub kosz, do którego próbują wcelować papierową kulę. Podczas ćwiczenia można włączyć ulubioną muzykę. Drugi wariant jest taki, że gdy rodzic zatrzyma muzykę – wtedy następuje rzut do kosza;
 
6. Taniec z chustą
Dziecko bierze chustę / apaszkę / szal / kawałek materiału i do utworu muzycznego improwizuje tańcząc z chustą. Np.: chusta wznosi się i opada, chusta okrąża ciało tancerza, tancerz przechodzi nad chustą, chusta tańczy w jednej ręce, chusta otula tancerza…
 
7. Toczenie butelki
Dziecko toczy butelkę na polecenie rodzica jedną częścią ciała, np. głową, ręką, ramieniem, kolanem. Ćwiczenie można wykonać w ciszy, zwracając uwagę na dźwięki wydobywane przez butelkę lub do podkładu muzycznego- może być to podkład relaksujący lub energetyczny ze szybkimi zmianami poleceń.
 
8. Ćwiczenie relaksujące
Propozycja podkładu muzycznego- https://www.youtube.com/watch?v=_PnihF6j9oM Dziecko kładzie się na wznak z pluszową zabawką na brzuchu. Oddycha spokojnie w taki sposób, jakby chciało kołysać pluszaka do snu. Następnie próbuje podawać sobie pluszaka z jednej ręki do drugiej, podaje go sobie stopami, pod plecami, kładzie pod głową, podrzuca w pozycji leżącej do góry. Dziecko może podawać również swoje propozycje. W ćwiczeniu może wziąć udział rodzic lub inni członkowie rodziny- dzięki temu możemy urozmaicić ćwiczenie i podawać pluszaka np. po kole, w prawą stronę, w lewą stronę, podrzucając go do siebie itd. Na koniec znowu utulamy pluszaka do snu, spokojnie oddychając.

1. Rozgrzewka Filmik instruktażowy do rozgrzewki: https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U
 
2. Gra na instrumentach codziennego użytku
Dziecko szuka w domu przedmiotów codziennego użytku które wydobywają z siebie jakiś dźwięk, np. łyżki, garnek, butelka plastikowa (można wsypać ryż), drewniane łyżki, miska. Dziecko próbuje skomponować samo lub z innymi członkami rodziny swoją własną muzykę. Możemy próbować grać w stylu różnych gatunków muzycznych, szukamy najlepszego brzmienia dla nas.
 
3. Taniec z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku
Nie uczymy się konkretnych sekwencji ruchów choreograficznych, ale pozwalamy sobie na improwizację z naszymi instrumentami. Jeśli w ćwiczeniu biorą udział inni członkowie rodziny możemy podzielić się na orkiestrę i tancerzy. Jeśli chcemy, wszyscy wspólnie możemy jednocześnie grać i tańczyć. Celem ćwiczenia jest wyzwolenie swoich emocji i podążanie za niminie skupianie się na tym, czy to co gramy/tańczymy jest ładne, ale staramy się „płynąć” za naszym instynktem w tańcu i muzyce, zwracając jedynie uwagę na rytm i tempo.
 
4. Opowiadanie historii z muzyką
Do tego ćwiczenia potrzebny jest rodzic, który będzie czytał tekst, a dziecko będzie robiło podkład muzyczny ze zgromadzonych instrumentów/z własnych rąk/poprzez wydawanie różnych dźwięków. Wśród leśnego uroczyska Gdzie się cisza miesza z szumem Piękno urok swój odciska Czułe serce to zrozumie Tu sowa zahuka czasem Tam dzięcioł w drzewo zastuka W dal się echo niesie lasem I kukułka wdzięcznie kuka Serce czuje spokój błogi W głowie się z zachwytu kręci Wąska smuga leśnej drogi Iść i iść bez końca nęci Idziesz cieniem otulony Zasłuchany w leśne dziwy Słońce świeci w drzew korony I góruje buk sędziwy W uszach ci dzwoneczki dzwonią Co w poszyciu leśnym rosną Przesycony boska wonią Zapatrzony w dal radosną Błogie szczęście opromienia Lekkość ducha cię unosi Bicie serca wśród milczenia Jeszcze... jeszcze... jeszcze prosi
 
5. Chodzenie w rytmie
Do tego ćwiczenia również możemy wykorzystać któryś z wcześniej zgromadzonych instrumentów. Rodzic wybija rytm na instrumencie, dziecko stara się chodzić w tempie. Możemy zmieniać tempoprzez jakiś czas wybijamy je wolno, stopniowo przyspieszamy do bardzo szybkiego. Zmiany mogą odbywać się stopniowo lub nagle, tak, aby zabawa była różnorodna.
 
6. Makarena:
(propozycja podkładu muzycznego: https://www.youtube.com/watch?v=uZW4vbIstoo) (Filmik instruktażowy w załączniku) - prawa ręka w przód; - lewa ręka w przód; - prawa ręka przewrót; - lewa ręka przewrót; - prawa ręka na lewym ramieniu; - lewa ręka na prawym ramieniu (krzyżują się); - prawa ręka na głowę; - lewa ręka na głowę; - prawa ręka na lewy bok; - lewa ręka na prawy bok (ręce krzyżują się); - prawa ręka na prawy pośladek; - lewa ręka na lewy pośladek; - kręcenie biodrami w rytm muzyki; - podskok z klaśnięciem w dłonie; - pląs zaczyna się od nowa.
 
8. Masaż z piłką tenisową.
Podkład muzyczny: https://www.youtube.com/watch?v=fd02pGJx0s0) Dziecko kładzie się plecami na podłodze. Między plecy a podłogę wkłada piłeczkę i naciska na nią całym ciężarem swojego ciała. Wykonuje ciałem różne ruchy, np. w górę, dół, na boki, tak, aby piłka zmieniała swoje położenie,
ale ciągle czując kontakt z podłożem. Drugim wariantem jest masaż piłeczką przy ścianie. Piłeczkę wkładamy pod plecy i poruszamy się w górę i w dół oraz na boki;
 
9. Ćwiczenie oddechowe
Dziecko wyobraża sobie różne czynności i naśladuje je: - wyobraź sobie, że na dłoni masz kawałek gorącej, pachnącej pizzy. Najpierw wąchasz zapach pizzy nosem, a potem studzisz ją ustami, wydychając powietrze - chłodzenie gorącej zupy (która wcale nie musi być gorąca) - wąchanie kwiatków, różnych zapachów potraw, kosmetyków, itp. - dmuchanie na zmarznięte rączki, na zamarzniętą szybę - dmuchanie na rozsypane ziarenka ryżu
 
Każde z ćwiczeń wykonajcie kilka razy,  możecie również sami dawać propozycje, co w danym momencie mamy sobie wyobrazić.

13:00 - 14:15 świetlica w Bystrzejowicach Pierwszych

14:15 - 15:15 świetlica w Bystrzejowicach Drugich

                Na zajęciach w dniu dzisiejszym pracowałam metodą bajek psychoterapeutycznych. Przeczytam dzieciom bajkę p.t. "Opowieść o szerszeniu, Smoku, polnym dzwonku i małej pszczółce Ince".

                Potem rozmawiałam o tej bajce i jej przesłaniu.

Dla dziecka też wiele rzeczy jest stresujących. Dzieci płaczą, buntują się i złoszczą w tych sytuacjach (trzeba im na to pozwolić). Jednak muszą wiedzieć jak odreagować swoją złość nie krzywdząc innych. Np poprzez ruch (jazdę na rowerze, rolkach, biegi, gra w piłkę). Może też głośno wykrzyczeć się w miejscu, gdzie nikt nie słyszy.

                Dziecko nauczy się, że może użyć tutaj form plastycznych (bazgroły, rysowanie złości itp).

                Dzieci lubią bajki psychoterapeutyczne. Bajka, jak wiadomo, jest formą literacką najbliższą im, gdzie magia i fikcja odgrywa najważniejszą rolę. Świat realny, którego one jeszcze w pełni nie rozumieją, niesie dla nich wiele różnych lęków i niepokojów np. lęk przed ciemnością, krytyką i wyśmianiem przez innych, chorobami, a w obecnej sytuacji pandemią koronawirusa. Bohaterami bajek terapeutycznych są postacie bliskie rzecywistości dziecięcej (świat ptaków, roślin, zwierząt itd). Dziecko identyfikuje się z nimi. Widzi, że mają one podobne co ono lęki i trudności. Pozytywne zakończenie tych bajek pozwala mu w dużej mierze zlikwidować lęk, a przynajmniej go obniżyć. Nabiera przekonania, że jemu też się uda przez co wzmacnia swoje poczucie własnej wartości. Zdobywa wiedzę, jak budować relacje z rówieśnikami, rodzeństwem, jak odreagowywać stres i złość.

                Bajki terapeutyczne mogą być dla Rodziców cenną wskazówką, jak pomóc własnemu dziecku w jego wszechstronnym, prawidłowym rozwoju.

 

                                                                                                              mgr psycholog Alicja Podbislak

13:00 - 14:15 świetlica w Bystrzejowicach Pierwszych

14:15 - 15:15 świetlica w Bystrzejowicach Drugich

                Na zajęciach w dniu dzisiejszym pracowałam metodą bajek psychoterapeutycznych. Przeczytam dzieciom bajkę p.t. "Opowieść o szerszeniu, Smoku, polnym dzwonku i małej pszczółce Ince".

                Potem rozmawiałam o tej bajce i jej przesłaniu.

Dla dziecka też wiele rzeczy jest stresujących. Dzieci płaczą, buntują się i złoszczą w tych sytuacjach (trzeba im na to pozwolić). Jednak muszą wiedzieć jak odreagować swoją złość nie krzywdząc innych. Np poprzez ruch (jazdę na rowerze, rolkach, biegi, gra w piłkę). Może też głośno wykrzyczeć się w miejscu, gdzie nikt nie słyszy.

                Dziecko nauczy się, że może użyć tutaj form plastycznych (bazgroły, rysowanie złości itp).

                Dzieci lubią bajki psychoterapeutyczne. Bajka, jak wiadomo, jest formą literacką najbliższą im, gdzie magia i fikcja odgrywa najważniejszą rolę. Świat realny, którego one jeszcze w pełni nie rozumieją, niesie dla nich wiele różnych lęków i niepokojów np. lęk przed ciemnością, krytyką i wyśmianiem przez innych, chorobami, a w obecnej sytuacji pandemią koronawirusa. Bohaterami bajek terapeutycznych są postacie bliskie rzecywistości dziecięcej (świat ptaków, roślin, zwierząt itd). Dziecko identyfikuje się z nimi. Widzi, że mają one podobne co ono lęki i trudności. Pozytywne zakończenie tych bajek pozwala mu w dużej mierze zlikwidować lęk, a przynajmniej go obniżyć. Nabiera przekonania, że jemu też się uda przez co wzmacnia swoje poczucie własnej wartości. Zdobywa wiedzę, jak budować relacje z rówieśnikami, rodzeństwem, jak odreagowywać stres i złość.

                Bajki terapeutyczne mogą być dla Rodziców cenną wskazówką, jak pomóc własnemu dziecku w jego wszechstronnym, prawidłowym rozwoju.

 

                                                                                                              mgr psycholog Alicja Podbislak

Projekty "ROZWÓJ PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO NA TERENIE GMINY  PIASKI" oraz "ŚWIETLICE ŚRODOWISKOWE W GMINIE PIASKI"
są realizowane przez  Gminę Piaski w partnerstwie z FUNDACJĄ WSPÓŁPRACY I ROZWOJU INCEPTUM
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020
Oś priorytetowa: 11 Włączenie społeczne. Działanie: 11.2 Usługi społeczne i zdrowotne.